Rettledning for søknad om dispensasjon:
Søknad om dispensasjon håndteres etter reglene i plan- og bygningsloven kap. 19.
§ 19-1. Søknad om dispensasjon
Dispensasjon krever grunngitt søknad. Før vedtak treffes, skal naboer varsles på den måten som nevnt i § 21-3. Særskilt varsel er likevel ikke nødvendig når dispensasjonssøknad fremmes samtidig med søknad om tillatelse etter kapittel 20, eller når søknaden åpenbart ikke berører naboens interesser. Regionale og statlige myndigheter hvis saksområde blir direkte berørt, skal få mulighet til å uttale seg før det gis dispensasjon fra planer, plankrav og forbudet i § 1-8.
§ 19-2. Dispensasjonsvedtaket
Kommunen kan gi varig eller midlertidig dispensasjon fra bestemmelser fastsatt i eller i medhold av denne lov. Det kan settes vilkår for dispensasjonen.
Dispensasjon kan ikke gis dersom hensynene bak bestemmelsen det dispenseres fra, eller hensynene i lovens formålsbestemmelse, blir vesentlig tilsidesatt. I tillegg må fordelene ved å gi dispensasjon være klart større enn ulempene etter en samlet vurdering. Det kan ikke dispenseres fra saksbehandlingsregler.
Ved dispensasjon fra loven og forskrifter til loven skal det legges særlig vekt på dispensasjonens konsekvenser for helse, miljø, sikkerhet og tilgjengelighet.
Ved vurderingen av om det skal gis dispensasjon fra planer skal statlige og regionale rammer og mål tillegges særlig vekt. Kommunen bør heller ikke dispensere fra planer, lovens bestemmelser om planer og forbudet i § 1-8 når en direkte berørt statlig eller regional myndighet har uttalt seg negativt om dispensasjonssøknaden.
Departementet kan i forskrift gi regler for omfanget av dispensasjoner og fastsette tidsfrist for behandling av dispensasjonssaker.
§ 19-3. Midlertidig dispensasjon
Midlertidig dispensasjon kan gis tidsbestemt eller for ubestemt tid. Ved dispensasjonstidens utløp eller ved pålegg må søkeren uten utgift for kommunen fjerne eller endre det utførte, eller opphøre med midlertidig tillatt bruk, eller oppfylle det krav det er gitt utsettelse med, og hvis det kreves, gjenopprette den tidligere tilstand.
Dispensasjon kan gjøres betinget av erklæring der også eier eller fester for sin del aksepterer disse forpliktelser. Erklæringen kan kreves tinglyst. Den er bindende for panthavere og andre rettighetshavere i eiendommen uten hensyn til når retten er stiftet og uten hensyn til om erklæringen er tinglyst.
Begrunnelse for søknaden:
Begrunnelsen skal være knyttet til relevante momenter i forhold til hvilken paragraf det søkes om dispensasjon fra.
For eksempel vil relevante momenter ved dispensasjon fra bygge og deleforbudet i standsonen og LNF-område i plan, være kjente kulturminne, naturforhold, allmennhetens bruk av området, privatisering, størrelse på inngrepet, tilpassing til eksisterende bygg osv. Disse momentene bør derfor være en del av begrunnelsen.
Ved søknad om dispensasjon fra forutsetningene i reguleringsplan kan momenter som tilpasning til eksisterende utbyggingsmønster, arkitektonisk utforming, ulempe for nabo i forhold til reduserte solforhold, rom, utsikt osv. være relevante momenter. Disse bør derfor være enn del av begrunnelsen. Dokumentasjon på disse forholdene kan legges ved søknaden ved behov.
Begrunnelse i forhold til personlige, familiære og økonomiske forhold kan ikke vektlegges ved vurdering av en dispensasjonssøknad.
Saksbehandling av søknaden:
Når søknaden er fullstendig vil byggesak sende den til uttale til annen offentlig myndighet, dersom det er nødvendig. Dette tar minimum 4 uker.
Byggesak tar deretter saken til behandling.
Dispensasjonsgebyret påløper uavhengig av om det gis dispensasjon.
Du kan lese mer om fylkesmannen sin holdning og instruks til kommunen ved behandling og bruk av dispensasjoner på:
Fylkesmannen sine sider.