Personvernerklæring
Denne erklæringen beskriver hvordan
Jevnaker kommune (heretter "vi", "oss") behandler
personopplysninger som du oppgir i våre digitale skjema. Den følgende teksten
forklarer hvordan vi ivaretar ditt personvern, og hvordan vi sørger for at
behandlingen utføres etter gjeldende norsk lovverk.
Formålet med behandlingen av personopplysninger
Opplysningene du blir bedt om å
oppgi i skjema gjør det mulig for oss å saksbehandle din henvendelse, yte deg
de tjenester du ber om, og arkivere detaljer om saksbehandlingen slik norsk lov
krever. Opplysningene du oppgir vil ikke bli brukt til andre formål.
Opplysninger om deg og din familie kan også bli innhentet fra offentlige
registre (Folkeregisteret, Kontakt- og reservasjonsregisteret) som en del av
skjemautfyllingen. Opplysningene i skjemaet er obligatorisk å oppgi for å kunne
benytte skjemaet med mindre annet er angitt, men du har ikke plikt til å
benytte våre digitale skjema.
Behandlingsgrunnlag
Vår behandling av personopplysninger
utføres for å utøve offentlige oppgaver som vi er pålagt gjennom lov, eller for
å kunne utføre oppgaver i allmenhetens interesse, blant annet for arkivering
etter arkivloven.
Lagring av opplysninger
Opplysningene du oppgir i skjema
blir lagret i våre arkiv. I våre arkiv blir opplysningene oppbevart så lenge
som det er behov for disse for å kunne oppfylle våre lovmessige forpliktelser.
Når opplysningene ikke lenger er nødvendige vil de bli kassert/slettet, gjort
anonyme eller gjort uten direkte identifiserende opplysninger. Opplysninger om
din brukerprofil blir lagret våre systemer på ubestemt tid, inntil du selv
foretar sletting av din brukerprofil. Brukerprofilen består av: navn, adresse,
e-postadresse og telefonnumre.
Sikkerhet
Alle opplysninger du oppgir
overføres kryptert fra din enhet til våre systemer. Opplysningene gjøres kun
tilgjengelig for personell som har tjenstlig behov for å se disse, nærmere
bestemt: arkivpersonell hos oss, saksbehandlere hos oss, og teknisk personell
hos oss. Opplysningene oppgis ikke til tredjeparter. Vi gjør også jevnlige risikovurderinger
og sikkerhetstiltak for å sikre at opplysningene ikke kommer på avveie, ikke
endres og at de er tilgjengelig for våre saksbehandlere. Vi har også plikt til
å gi deg beskjed dersom vi skulle oppleve brudd på sikkerheten.
Dine rettigheter
Du har som hovedregel rett til:
å få informasjon
om hvordan vi behandler dine opplysninger,
å få oppgitt
opplysningene vi har registrert om deg,
at opplysninger vi
har registrert om deg skal bli slettet,
at vi skal
begrense bruken av opplysninger vi har registrert om deg,
at vi skal
korrigere feilaktige eller mangelfulle opplysninger vi har registrert om deg,
å protestere
og/eller klage til Datatilsynet dersom du mener personopplysninger behandles i
strid med denne erklæringen,
å motsette deg
avgjørelser basert på automatiserte vurderinger av personlige forhold.
Henvendelser om dine rettigheter
blir vurdert opp mot gjeldende norsk lovverk. Krav fra deg kan bli avvist
dersom norsk lov forhindrer oss fra å etterkomme ønsket.
Henvendelser
Jevnaker kommune
Besøksadresse :Kirkegata 6;3520 Jevnaker
Telefon: 613 15700
Epost: postmottak@jevnaker.kommune.no
Kommunen har også eget personvernombud som kan kontaktes dersom du trenger bistand i personvernspørsmål.
E-post: personvernombud@jevnaker.kommune.no